Leiden
Stadsnieuws
Spelregels sporten in de openbare ruimte
Sinds maandag 11 mei zijn de buitensportmogelijkheden verruimd. Sporten en bewegen is gezond en zorgt ervoor dat u fit blijft. Om dit veilig te kunnen doen, heeft de gemeente aanvullende spelregels opgesteld.

Wat mag er nu?

• Kinderen tot en met 12 jaar mogen onder begeleiding buiten samen sporten.
  • Jongeren van 13 t/m 18 jaar mogen dat ook, met 1,5 meter afstand ertussen.
  • Vanaf 11 mei mogen nu ook volwassenen buitensporten als er 1,5 meter afstand tot elkaar wordt gehouden.

Vermijd drukke plekken

Sporten in de binnensportaccommodaties is nog steeds verboden. Binnensporters willen nu graag naar buiten om te kunnen sporten. Hierdoor neemt de druk op de openbare ruimte, zoals parken, toe. Om de openbare ruimte voor zoveel mogelijk mensen toegankelijk te houden is er een aantal richtlijnen opgesteld voor mensen die willen sporten en bewegen in de openbare ruimte.

Sporters wordt opgeroepen om eerst gebruik te maken van buitensportaccommodaties, parkeerplaatsen en schoolpleinen voordat zij gebruik maken van een park. In verband met onderhoud kan er geen gebruik gemaakt worden van het Kweeklustpark, Zeeheldenpark en Blekerspark. Ook voor sporters geldt: vermijd drukke plekken en houd afstand. Blijf thuis als u verkouden of grieperig bent (of iemand in uw huishouden). Volg altijd de richtlijnen van het RIVM. NOC*NSF heeft protocollen opgesteld voor sporters, ouders, vrijwilligers en sportaanbieders.

In Leiden gelden deze aanvullende spelregels

1. Als u met een groepje gaat sporten of bewegen in de openbare ruimte, verzamel dan direct op de afgesproken locatie en niet bij het clubhuis.
  2. Kies een openbare plek dichtbij. Zo zorgt u samen voor zo min mogelijk reisbewegingen.
  3. Bij elke groep jongeren (t/m 18 jaar) is, buiten de lesgever(s) om, één extra persoon aanwezig. Net als bij sporten op de sportparken zijn ouders/ toeschouwers niet welkom. Deze extra persoon is verantwoordelijk voor het toezicht houden op of het aanspreken van ouders of andere toeschouwers.
  4. Eén lesgever mag lesgeven aan een groep van maximaal tien sporters. Als er meer sporters zijn, moeten er ook meer lesgevers zijn. Let op: de toezichthouder geldt níet als de extra lesgever.
  5. Zorg dat u het park, plein, veldje, etc. exact zo achterlaat zoals u het aantrof. Er mag geen schade ontstaan of afval achterblijven na het sporten. Als er onverhoopt toch schade ontstaat, meld dit dan bij de gemeente via telefoonnummer 14071.
  6. Blijf twee meter weg bij fiets- en voetpaden, zodat ook andere bezoekers de parken kunnen betreden en gebruiken.
  7. Als er andere sportgroepen in de openbare ruimte aan het sporten zijn, kies dan een andere openbare plek zodat u aan de voorwaarden die gesteld zijn door het NOC*NSF, Vereniging Sport en Gemeenten (VSG) en RIVM voldoet.
#WewinnenveelmetSport #SportstadLeiden

Facebook   Twitter   Instagram   Linkedin